Εαρινή κόπωση και διατροφή

tired-1

Η κούραση, είναι μία από τις πιο συχνές αιτίες που μας στέλνουν στον παθολόγο, κάτι που είναι απόλυτα σωστό αφού μπορεί να οφείλεται σε παθολογικά αίτια, όπως για παράδειγμα η αναιμία ή η θυρεοειδοπάθεια κ.α. Συνήθως όμως, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο που διανύουμε, η κούρασή μας ενδεχομένως να οφείλεται στην απότομη αλλαγή του καιρού από κρύο σε ζέστη, στην μεγαλύτερη διάρκεια της ημέρας – η οποία μας κρατάει σε εγρήγορση για περισσότερες ώρες σε σχέση με τον χειμώνα, στις αλλεργίες και βέβαια στις ατελείωτες δουλειές που συνοδεύουν πάντα την αλλαγή εποχής από χειμώνα σε καλοκαίρι όπως για παράδειγμα το πλύσιμο των χαλιών, οι ντουλάπες, η γενική καθαριότητα του σπιτιού… κτλ. Συνεπώς, αυτή την περίοδο η κούρασή μας «χτυπάει κόκκινα» και έτσι, τυχόν διατροφικές ελλείψεις που προϋπάρχουν  μας οδηγούν σε πολύ μεγάλη και γρήγορη εξασθένιση. Συγκεκριμένα, οι ελλείψεις αυτές προκαλούν έντονο το αίσθημα της σωματικής και πνευματικής κόπωσης ως επίσης γκρίνια και κακοδιαθεσία, αφού έχουν να κάνουν άμεσα με την λειτουργία του μεταβολισμού αλλά και με την αποβολή τοξινών από το σώμα μας. Πάμε όμως να δούμε πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την εαρινή κόπωση με διατροφή:

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι απαραίτητες για την λειτουργία του μεταβολισμού, δηλαδή για την μετατροπή της τροφής σε ενέργεια. Σε περίπτωση που υπάρχει ανεπάρκεια βιταμινών Β στον οργανισμό μας, είτε γιατί δεν τρώμε σωστά, είτε γιατί έχουμε αυξημένες ανάγκες, τα κύτταρά μας δεν παράγουν αρκετή ενέργεια και άρα νιώθουμε κούραση. Αν και η  έλλειψη έστω και μίας από τις βιταμίνες Β μπορεί να δημιουργήσει αίσθημα κόπωσης στον οργανισμό, η πιο συνηθισμένη έλλειψη είναι αυτή της βιταμίνης Β12.  Τροφές πλούσιες σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι τα σιτηρά ολικής άλεσης, τα φρούτα και τα λαχανικά, η γαλοπούλα, το κοτόπουλο, το χοιρινό, τα ψάρια, το συκώτι, οι ξηροί καρποί, τα γαλακτοκομικά κ.α. 

 Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο είναι ένα ιχνοστοιχείο το οποίο υπάρχει σε αφθονία στα οστά, στους ιστούς και τα όργανα του σώματος και ενεργοποιεί πολυάριθμες βιοχημικές αντιδράσεις, όλες απαραίτητες ώστε αυτό να λειτουργήσει σωστά. Αν και το μαγνήσιο βρίσκεται σε πάρα πολλές τροφές, υπάρχουν παράγοντες όπως η κακή διατροφή, το κάπνισμα, το στρες, η κατανάλωση αναψυκτικών ποτών και άλλες, που μπορεί να μειώσουν τα επίπεδά του στον οργανισμό, δημιουργώντας μας έλλειψη κάτι που στην πράξη εκδηλώνεται με αίσθημα κούρασης. Φροντίστε να καταναλώνετε τουλάχιστον 300 mg μαγνήσιου την ημέρα μέσα από μία ισορροπημένη διατροφή που περιέχει: δημητριακά ολικής άλεσης, φυλλώδη λαχανικά, ξηρούς καρπούς, μαγνησιούχο νερό, σπόρους λιναριού, σουσάμι ταχίνι, όσπρια, θαλασσινά, γαλακτοκομικά και κρέας.

Αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά είναι ουσίες που εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες που παράγονται στον οργανισμό μας και προκαλούν φθορές στα κύτταρα. Τα πιο σημαντικά αντοξειδωτικά είναι οι βιταμίνες C και Ε, τα Ω3 λιπαρά οξέα, το σελήνιο, το συνένζυμο Q10, τα καροτενοειδή και οι πολυφαινόλες. Τα αντιοξειδωτικά βοηθούν το σώμα μας να παράγει επαρκείς ποσότητες ενέργειας, ενώ η έλλειψή τους μας δημιουργεί συμπτώματα κούρασης. Παρέχετε στο σώμα σας πληθώρα αντιοξειδωτικών με την κατανάλωση μίας ισορροπημένης υγιεινής διατροφής πλούσιας σε φρούτα και λαχανικά.
 

Σίδηρος

Η σιδηροπενική αναιμία είναι μία πολύ συχνή αιτία κόπωσης ιδιαίτερα στον γυναικείο πληθυσμό. Για το λόγο αυτό μην παραλείπετε την λήψη τροφών με σίδηρο όπως: μοσχάρι, φακές, πράσινα φυλλώδη λαχανικά και δημητριακά ολικής άλεσης.
 

Συμπληρώματα διατροφής – Πολυβιταμίνες, Βασιλικός πολτός

Σε περίπτωση που σιγουρευτείτε ότι η κούρασή σας δεν οφείλεται σε κάποιο παθολογικό πρόβλημα, συμβουλευτείτε το γιατρό σας για το αν θα σας ωφελούσε ένα συμπλήρωμα διατροφής σε μορφή πολυβιταμίνης ή η λήψη ενός φυσικού τονωτικού όπως είναι ο βασιλικός πολτός και η σπιρουλίνα.
 

Πηγές:

– Melvyn R. Werbach, M.D. Nutritional Strategies for Treating Chronic Fatigue  Syndrome. Altern Med Rev 2000;5(2):93-108
– Baik HW, Russell RM . Vitamin B12 deficiency in the elderly. Annu Rev Nutr 1999:19: 357–377.
– Barbagallo M, Dominguez LJ. Magnesium and aging. Curr Pharm Des. 2010;16(7):832-9.
– Beckstrand RL, Pickens JS. Beneficial effects of magnesium supplementation. J Evid Bas Comp Alt Med. 2011;16(3):181-189.
– Cox IM, Campbell MJ, Dowson D. Red blood cell magnesium and chronic fatigue syndrome. Lancet. 1991 Mar 30;337(8744):757-60.
– Mizuno K, Tanaka M et al. Antifatigue effects of coenzyme Q10 during physical fatigue. Nutrition 2008;24:293-299.
– Suh SY, Bae WK, et al. Intravenous vitamin C administration reduces fatigue in office workers: a double-blind randomized controlled trial. Nutr J. 2012 Jan 20;11:7.
– Coombes JS, Rowell B, et al. Effects of vitamin E deficiency on fatigue and muscle contractile properties. Eur J Appl Physiol. 2002 Jul;87(3):272-7.

 

 

Το άρθρο έγραψε η Ζακχαίου Κυριακή, Διατροφολόγος – Βιοχημικός
Google +

 

Leave A Response