Δώρο υγείας τα διαλείμματα από το καθισιό

Ασκείστε τακτικά αλλά περνάτε πολλές ώρες της ημέρας σας καθιστοί; Σας έχω άσχημα νέα! Σύμφωνα νέες μελέτες η πολύωρη καθιστική στάση είναι ικανή να εξουδετερώσει τα οφέλη της άσκησης ακόμα και σε άτομα που ασκούνται συστηματικάαφήνοντάς τα εκτεθειμένα σε σημαντικούς κίνδυνους για την υγεία.  Δυστυχώς, η συντριπτική πλειοψηφία του σύγχρονου ανθρώπου περνάει το μεγαλύτερο μέρος της μέρας του καθιστός, στο αυτοκίνητο, μπροστά στον υπολογιστή, στο γραφείο, στην τηλεόραση ή μπροστά από ένα βιβλίο, δραστηριότητες που κρατούν το σώμα σε αδράνεια και δημιουργούν αρνητική προδιάθεση για πολυάριθμα προβλήματα υγείας.

Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, ακόμη κι αν κάποιος γυμνάζεται μία ώρα καθημερινά, δεν καταφέρνει να διατηρήσει τα κέρδη της άσκησης αν περάσει την υπόλοιπη μέρα του καθιστός. Πιο συγκεκριμένα, η παρατεταμένη καθιστική στάση για 7 ή περισσότερες ώρες την ημέρα εξανεμίζει τα καλά της γυμναστικής, μειώνοντας σημαντικά τον μεταβολισμό, επιβραδύνοντας την καύση των λιπιδίων και των υδατανθράκων λόγω της μυικής αδράνειας. Αυτές οι επιδράσεις δημιουργούν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης παχυσαρκίας, καρδιαγγειακών νοσημάτων, διαβήτη τύπου 2 (22% αυξημένες πιθανότητες για κάθε ώρα καθισιού), οστεοπόρωσης, καρκίνου αλλά και αυξημένη πρόωρη θνησιμότητα. 

Οι εν λόγω κίνδυνοι είναι δυνατό να μειωθούν αν εφαρμόσει κανείς μικρά διαλείμματα από την καθιστική στάση για 2-5 λεπτά κάθε ώρα.

Ακόμη και μικρές δραστηριότητες όπως το περπάτημα για λίγα λεπτά είναι ικανές να τονώσουν την λειτουργία των μυών, των πνευμόνων και της καρδιάς αλλά και να επαναφέρουν τον μεταβολισμό στα προηγούμενα επίπεδά του δαπανώντας 60-130 θερμίδες επιπλέον καθημερινά, δηλαδή περίπου 700 θερμίδες την εβδομάδα, ή 2800 θερμίδες τον μήνα! 

 

Μερικές ιδέες για να διακόψετε την παρατεταμένη καθιστική στάση είναι οι παρακάτω:

-Να σηκώνεστε από τον καναπέ κατά την διάρκεια των διαφημίσεων όταν βλέπετε τηλεόραση

-Όταν μιλάτε στο τηλέφωνο να περπατάτε μέσα στο δωμάτιο

– Να ανεβαίνετε από τις σκάλες και όχι από το ασανσέρ (ιδιαίτερα αν έχετε φτάσει στον προορισμό σας με το αυτοκίνητο)

-Στην δουλειά να βάλετε ξυπνητήρι στο κινητό σας το οποίο να σας υπενθυμίζει να σηκώνεστε κάθε μία ώρα – εκμεταλλευτείτε την έγερση για να βάλετε νερό ή να κάνετε διατάσεις στον αυχένα και στην πλάτη σας ή να μιλήσετε με κάποιο συνάδελφο στο γραφείο του αντί να χρησιμοποιήσετε την ενδοεπικοινωνία 

– Να πίνετε μπόλικο νερό! Έτσι το βιολογικό σας ξυπνητήρι  θα σας σηκώνει από την καρέκλα με το ζόρι για να επισκεφθείτε το μπάνιο

-Να στέκεστε όρθιοι όταν μπορείτε, καθώς ακόμη και η όρθια στάση αποτελεί ένα διάλειμμα από το καθισιό, αφού αναγκάζει τους μυς να δουλέψουν προκειμένου να μας κρατήσουν όρθιους.

– Γενικότερα, μειώστε τον χρόνο που περνάτε μπροστά στον υπολογιστή ή στην τηλεόραση και ασχοληθείτε με πιο ενεργές σωματικά δραστηριότητες

Όλες αυτές οι συστάσεις μπορεί να φαίνονται υπερβολικές και περιττές, όμως στην πραγματικότητα αποτελούν μια ουσιαστική ανάγκη του οργανισμού μας προκειμένου να παραμείνει υγιής και ισορροπημένος. Δοκιμάστε να εφαρμόσετε αυτές τις μικρές αλλαγές στην καθημερινότητά σας και το σώμα σας θα σας ευγνωμονεί για το δώρο υγείας που θα του χαρίσετε!

Πηγές

eufic.  «Μία ζωή λιγότερο καθιστική» European Food Information Council. Web  7/2012.

Owen N, Healy GN, Matthews CE, Dunstan DW. Too much sitting: the population health science of sedentary behavior. Exerc Sport Sci Rev. 2010;38(3):105–13.

Dunstan DW, Kingwell BA, Larsen R et al (2012) Breaking up prolonged sitting reduces postprandial glucose and insulin responses. Diabetes Care 35:976–983

Katzmarzyk PT, Church TS, Craig CL, Bouchard C. Sitting time and mortality from all causes, cardiovascular disease, and cancer. Med Sci Sports Exerc. 2009;41(5):998–1005.

Το άρθρο έγραψε η Ζακχαίου Κυριακή Διατροφολόγος – Βιοχημικός
Google +

 

Leave A Response