Ορμόνες και γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης!

pms_copy

 

“Είμαι κακοδιάθετη και έχω πονοκέφαλο”, “Είμαι τόσο πρησμένη που νομίζω ότι θα σκάσω, μη μου μιλάτε σήμερα”, σας θυμίζουν κάτι αυτές οι δηλώσεις; Κι εμένα, γι’αυτό και αποφάσισα να γράψω λίγα λόγια για τις θηλυκές ορμόνες, αυτές τις άγνωστες αλλά πανίσχυρες ουσίες που ελέγχουν την διάθεσή μας και το βάρος μας!
Οι ορμόνες είναι χημικές ουσίες που παράγονται από αδένες και λειτουργούν σαν αγγελιοφόροι μεταφέροντας μηνύματα σε διάφορα κύτταρα στόχους του σώματός μας. Στο γυναικείο κύκλο πιο συγκεκριμένα οι ορμόνες κλειδιά είναι τα οιστρογόνα και η προγεστερόνηπου ελέγχονται από τις ορμόνες GnRH, FSHκαι LH. Ανάλογα με την φάση του κύκλου στην οποία βρίσκεστε, τα επίπεδα όλων αυτών των ορμονών ρυθμίζουν την ωρίμανση του ωαρίου, την προετοιμασία της μήτρας για σύλληψη, την ωορρηξία και την ενεργοποίηση των σαλπιγγών ώστε να μεταφερθεί το γονιμοποιημένο ωάριο στην μήτρα. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει σύλληψη τότε μειώνονται απότομα τα επίπεδα της προγεστερόνης ούτως ώστε να ξεκινήσει η έμμηνος ρύση μετά από 10-14 μέρες.
186-020~PMS-Posters
Οι αλλαγές στα επίπεδα των ορμονών δημιουργούν αναταραχές στην διάθεση και στο γυναικείο σώμα. Πιο συγκεκριμένα παρατηρείται πρήξιμο στους μαστούς και σε άλλα σημεία του σώματος (λόγω της κατακράτησης υγρών), αλλαγές στη διάθεση, που είναι περισσότερο έκδηλη προς το τέλος του κύκλου με έντονο εκνευρισμό και μερικές φορές ήπια μελαγχολία και επιθυμία για κατανάλωση γλυκών. Σε ορισμένες περιπτώσεις αυτά τα συμπτώματα μπορεί να υπάρξουν σε έντονο βαθμό οπότε μιλάμε για το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο (PMS).Τα συμπτώματα αυτά ξεκινούν περίπου 10 μέρες πριν το τέλος του κύκλου και συνήθως υποχωρούν μετά την αρχή του νέου κύκλου.

Πώς μπορούμε να απαλύνουμε τα συμπτώματα; 

Σύμμαχοί μας σ’αυτή την φάση είναι η υγιεινή διατροφή, η τακτική ήπια άσκηση, η ξεκούραση και η αποφυγή του υπερβολικού στρες. Ναι, καλά διαβάσατε, η ξεκούραση, δώστε λοιπόν στον εαυτό σας το ελεύθερο να μην δουλέψει ως αργά, να ξαπλώσετε λίγο νωρίτερα για ύπνο και να αποφύγετε όσο μπορείτε πιεστικές καταστάσεις. Και προς Θεού, την επόμενη φορά που θα νιώσετε θυμό ή θλίψη για ανεξήγητο λόγο, πριν τα βάλετε με τον διπλανό σας, απλά ρίξτε μιά ματιά στην φάση του κύκλου σας…. Διαβάστε στο επόμενο άρθρο Ορμόνες και γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης Νο 2 – Διατροφικές Οδηγίες  για την αντιμετώπιση του συνδρόμου!
Το άρθρο έγραψε η Ζακχαίου Κυριακή, Διατροφολόγος – Βιοχημικός
Google +

 

8 Comments on this article. Feel free to join this conversation.

  1. patternizer June 30, 2010 at 11:01 am - Reply

    Tέλειο ποστ! Εννοείς μπορεί να υπάρχει λογική για να εξηγήσει τις γυναίκες; Και το γιατί πηγαίνουν από τις Μποφορ 8 έως τις Μποφορ 2 σε θέμα δευτερολέπτων;! Ίσος 8α είναι το όνειρο των ανδρών να βρεθούν κουμπιά της GnRH, FSH και LH στου τηλεχειριστηρίου 🙂 Να σου πω, τι γίνεται με την εγκυμοσύνη; Είναι ένα παραμύθι για τη λαχτάρα τις γυναίκες για το γιαούρτι και τα λεμόνια; Έχει σχέση με τις ίδιες ορμόνες;

  2. ΚΥΡΙΑΚΗ ΖΑΚΧΑΙΟΥ June 30, 2010 at 11:26 am - Reply

    Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια! Επειδή δεν ξέρω αν θα βρεθεί ποτέ τηλεχειριστήριο καλύτερα να προπονηθείτε στην στάση του λωτού και σε διάφορες ασκήσεις υπομονής που βοηθάνε πολύ σε τέτοιες καταστάσεις!!! Όσον αφορά την εγκυμοσύνη, εκεί έχουμε άλλο κοκτέιλ ορμονών που επίσης επηρεάζουν την διάθεση, την όρεξη, τον ύπνο κτλ. Το γιαούρτι είναι μία καλή τροφή για τις εγκύους που δίνει ασβέστιο και ωφέλιμα βακτήρια, ενώ το λεμόνι θεωρείται ότι βοηθάει στην αντιμετώπιση της ναυτίας. Όσο για τις ορέξεις, ουκ ολίγες και ανεξήγητες…
    Κ.

  3. patternizer July 1, 2010 at 3:07 pm - Reply

    Επιτέλος, νομίζω ότι τώρα καταλαβαίνω για τι πράγμα μιλάς. Δύο (!) Φρονιμίτες βγαίνουν ταυτόχρονα! Τίποτα δεν μπορεί να με σώσει. Ούτε το τσίπορο! Είναι το τέλος!! Πιστεύω ότι το γιατί δεν μπορούμε να θυμάμοστε τίποτα πριν τα τρία χρόνια μας είναι γιατι πρέπει να ξεχάσουμε αυτόν τον πόνο. Δεν μπορώ να στευτώ. Τίποτα. Παω να κλάψω μαζί με την τριά μηνών ανιψιά μου!

  4. ΚΥΡΙΑΚΗ ΖΑΚΧΑΙΟΥ July 2, 2010 at 10:57 am - Reply

    πωπω, φίλε μου κουράγιο και περαστικά, ξέρω πολύ καλά τι περνάς, έχω βγάλει και τους 4 φρονιμίτες! Επειδή η διατροφή γίνεται πολύ δύσκολη υπόθεση σ’αυτές τις καταστάσεις λίγες προτάσεις για εύκολα σνακ: Milkshake με μπανάνα ή άλλο φρούτο και μέλι, ζελέ με φρούτα, πουρές πατάτας ή και άλλων λαχανικών με βούτυρο και τυρί, φρουτόκρεμα, διάφορες σούπες (όχι καυτές!), και επίσης μπορείς να πάρεις επιπλέον ιδέες από εδώ: http://www.cooks.com/rec/search/0,1-0,soft_food_diet,FF.html. Και πάλι ευχές για γρήγορα περαστικά!!

  5. irene July 2, 2010 at 4:21 pm - Reply

    εγω πάντως είμαι σε φάση μετά εγκυμοσύνης με απουσία περιόδου λόγω θηλασμού και το απολαμβάααααααανωωωωωω!!!!!!!!!! θα χαλαστώ πολύ όταν επιστρέψει η καταραμένη με τα παρελκόμενα της

  6. patternizer July 3, 2010 at 5:59 pm - Reply

    Κυριακή, ευχαριστώ πάρα πάρα πολύ. Η όρεξη μου είναι 0. Έχω χάσει τρία κιλά και μιλαώ με το στόμα κλειστό! Ευχαριστώ ξανά για την δημιουργική σου σνακ λίστα. Σπουδαίο!

  7. Anonymous March 13, 2011 at 9:43 am - Reply

    kalimera sas,hthela na rotiso kai ego o asxetos kati,an to lemoni einai simptoma eggumosinis.
    kai giati to rotao afto,afou kana me me tin gyneka mou elefthero erota,meta apo 1o meres peripou zitage lemonades,eno prin oute na tis evlepe mporei na simenei kati afto.

  8. ΚΥΡΙΑΚΗ ΖΑΚΧΑΙΟΥ March 15, 2011 at 12:33 pm - Reply

    Καλημέρα φίλε μου, δεν γνωρίζω αν η όρεξη της συζύγου για λεμόνι δηλώνει πιθανή εγκυμοσύνη, όλα είναι πιθανά όταν έχουμε απότομη αλλαγή ορμονών! Πάντως σας εύχομαι να αποκτήσετε σύντομα ένα υγιέστατο μωράκι εφόσον βέβαια κι εσείς το επιθυμείτε!!!

Leave A Response