Γλυκό του κουταλιού & Μαρμελάδα – Διατροφική αξία

 –

Το γλυκό του κουταλιού και η μαρμελάδα, είναι δύο παραδοσιακά γλυκά που φτιάχνονται όλες τις εποχές του χρόνου σ’όλη την Ελλάδα αλλά και σε πολλά μέρη του κόσμου. Αυτός ο τρόπος επεξεργασίας, ιδιαίτερα της μαρμελάδας, ξεκινά από την Αρχαία Ελλάδα ως τρόπος διατήρησης αρχικά των κυδωνιών και στην συνέχεια κι άλλων φρούτων.  Οι αρχαίοι Έλληνες έβραζαν τα κυδώνια σε χαμηλή φωτιά με μέλι και το γλυκό αυτό παρασκεύασμα το ονόμαζαν μελίμηλον, ενώ η η παρασκευή της μαρμελάδας εξελίχθηκε στην σημερινή της μορφή περί τον 17ο αιώνα, κατά τον Μεσαίωνα. Το οικονομικό και οικολογικό πλεονέκτημα αυτών των παρασκευών είναι ότι αποτελούν έναν πολύ αποτελεσματικό τρόπο διατήρησης φρούτων αλλά και κάποιων λαχανικών που υπάρχουν σε αφθονία στην εποχή τους, ώστε αφενός να μην πεταχτούν και αφετέρου να καταναλωθούν μέσα στην διάρκεια του χρόνου.


Θρεπτικά συστατικά
Οι μαρμελάδες και τα γλυκά του κουταλιού είναι από τις πιο υγιεινές λύσεις για να καταπολεμήσουμε την όρεξή μας για γλυκό.  Οι θερμίδες που μας παρέχουν προέρχονται από τους υδατάνθρακες και είναι 40-50 ανά κουταλιά(εξαρτάται την κουταλιά!). Αν και η υψηλή αυτή περιεκτικότητά τους σε απλά σάκχαρα  προκαλεί γρήγορη αύξηση στην γλυκόζη του αίματος, αυτά τα γλυκά αποτελούν μία σαφώς προτιμότερη επιλογή από τα υπόλοιπα κρεμώδη γλυκά, τις πάστες και τα γλυκά του ταψιού καθώς δεν περιέχουν καθόλου βούτυρο και λοιπά ζωικά λιπαρά.
 –
Θερμίδες και Βιταμίνες
Η περιεκτικότητα των μαρμελάδων και των γλυκών του κουταλιού σε βιταμίνες ποικίλει ανάλογα με το φρούτο από το οποίο προέρχονται. Η παρατεταμένη θερμική επεξεργασία σαφώς και καταστρέφει ένα μεγάλο μέρος των υδατοδιαλυτών βιταμινών: C και του συμπλέγματος Β, όμως παρόλα αυτά, ένα μέρος τους επιβιώνει και διατηρείται μέσα στο τελικό προϊόν. Παράλληλα, η Βιταμίνη Α, που περιέχεται σε πολλά φρούτα και λαχανικά υπό την μορφή των καροτενοειδώνκαι του λυκοπένιου, αντέχει την θερμική επεξεργασία και μεταφέρεται έτσι σε ικανοποιητική ποσότητα μέσα στο γλυκό. Ακόμη, σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε πάνω στη μαρμελάδα μαύρου φραγκοστάφυλου  διαπιστώθηκε ότι διατηρήθηκε ένα μεγάλο ποσοστό πολυφαινόλων και αντιοξειδωτικών ακόμη και μετά από αποθήκευση ενός χρόνου. Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι αυτού του είδους οι παρασκευές περιέχουν μία καλή ποσότητα φυτικών ινών πράγμα που απουσιάζει σε όλα τα υπόλοιπα γλυκά!
 –
 –
Η πρόταση της διατροφολόγου
 
Προτείνω να καταναλώνετε τα τρόφιμα αυτά σε μικρές ποσότητες και ενσωματωμένα σε ισορροπημένα γεύματα π.χ. την μαρμελάδα στο πρωινό με φρυγανιές και γάλα ή το γλυκό του κουταλιού το απόγευμα με γιαούρτι και ένα φρέσκο φρούτο. Καταναλώνοντας τα μέσα σε ισορροπημένα γεύματα αποφεύγουμε την απότομη αύξηση του σακχάρου στο αίμα αλλά και την υπερκατανάλωσή τους, καθώς χορταίνουμε με μικρότερη ποσότητα γλυκού. Παράλληλα, η μαρμελάδα στο πρωινό γεύμα μπορεί να αποτελέσει μία καλή πρόταση για αθλητές και μαθητές, αφού παρέχει στον οργανισμό τους αναγκαίους υδατάνθρακες για την λειτουργία των μυών και του εγκεφάλου.
 –
Πηγές:
Βαφοπούλου Α., Μαστρογιαννάκη (2003), Βιοχημεία Τροφίμων, Εκδόσεις ΖΗΤΗ.
University of Illinois Department of Food Science and Human Nutrition; A Study of Canned Food Nutritional Values; 1997
Viberg U. et al. A study of some important vitamins and antioxidants in a blackcurrant jam with low sugar content and without additives. Int J Food Sci Nutr. 1997 Jan;48(1):57-66.
www.fysiognwsia.blogspot.com

 

Το άρθρο έγραψε η Ζακχαίου Κυριακή, Διατροφολόγος – Βιοχημικός
Google +

 

Leave A Response