Συμβουλές διατροφής για τις γιορτές

Τα Χριστούγεννα είναι μια πολύ χαρούμενη και κατανυκτική περίοδος η οποία χαρακτηρίζεται από συχνές μαζώξεις με φίλους και συγγενείς, τραπεζώματα, γλυκά, αλκοόλ και… περιττά κιλά. Κιλά που μπαίνουν “ύπουλα” μέσα σε χρόνο ρεκόρ και αρνούνται να μας αποχωριστούν, αντίθετα, πολλές φορές περιμένουν πεισματικά τον επόμενο χρόνο έτσι ώστε να γίνουν ακόμα περισσότερα! Για τον λόγο αυτό πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι “η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία”, και συγκεκριμένα στην περίπτωση των κιλών είναι πολύ καλύτερο αυτά να μην κερδηθούν ποτέ εφαρμόζοντας λίγη αυτοσυγκράτηση! Γι’αυτό σας έχω ετοιμάσει συμβουλές διατροφής για τις γιορτές ώστε να εξασφαλίσετε μια καλή στρατηγική μέσα από την οποία θα περάσετε καλά ενώ ταυτόχρονα θα είστε σωματικά ανάλαφροι και σε ευεξία.

Μην πάτε πεινασμένοι

Όσο κι αν φαίνεται σωστό το κόψιμο θερμίδων από την ημέρα ώστε να φάμε περισσότερο στο γιορτινό τραπέζι, αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι ότι λόγω πείνας οδηγούμαστε σε μια υπερκατανάλωση τροφών  που υπερβαίνει κατά πολύ τις θερμίδες που μειώσαμε από την προηγούμενη μέρα. Συνεπώς, είναι πολύ πιο ισορροπημένο να γευματίσουμε κανονικά κατά τις προηγούμενες ώρες ώστε όταν βρεθούμε μπροστά σε μια ποικιλία λαχταριστών εδεσμάτων να μπορέσουμε να αυτοσυγκρατηθούμε και να επιλέξουμε το καλύτερο για εμάς.

Επιλέξτε ποιοτικές τροφές

Είναι ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι στην διατροφή των εορτών. Όταν βρίσκεστε σε κάποιο τραπέζι που προσφέρεται ποικιλία τροφών επιλέξτε τα πιο ποιοτικά τρόφιμα όπως άπαχα ψητά κομμάτια κρέατος, λαχανικά ωμά ή μαγειρεμένα, ξηρούς καρπούς και δημητριακά ψητά ή μαγειρεμένα.  Με αυτές τις επιλογές εξασφαλίζετε γεύματα υψηλής θρεπτικής αξίας που θα σας εφοδιάσουν με βιταμίνες και απαραίτητα για την υγεία συστατικά, τα οποία θα σας κρατήσουν χορτάτους χωρίς να σας βαρύνουν. Αν είστε εσείς οι διοργανωτές του γεύματος τότε προσφέρετε σ’εσάς και στους καλεσμένους σας υγιεινές και “έξυπνες” γευστικές επιλογές που είμαι σίγουρη ότι θα τιμηθούν δεόντως.

Ακούστε το σώμα σας

Το σώμα μας έχει άπειρη σοφία και ξέρει πότε έχει λάβει την ποσότητα της τροφής που χρειάζεται. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε, είναι να σταματήσουμε το φαγητό την ώρα που αισθανόμαστε πλήρεις αλλά όχι υπερβολικά χορτάτοι.  Αυτή η πρακτική θέλει λίγη εξάσκηση, γιατί όταν βρισκόμαστε σε ένα τραπέζι με πληθώρα τροφών και μυρωδιών ως επίσης και συζητήσεων, η προσοχή αποσπάται από τα εξωτερικά ερεθίσματα με αποτέλεσμα να χάνουμε την επαφή με το σώμα μας και έτσι να αγνοούμε τα πρώτα σημάδια κορεσμού. Αυτό που χρειάζεται είναι να το έχουμε στο μυαλό μας από πριν και απλά την ώρα του γεύματος να κάνουμε μία παύση 2-3 δευτερολέπτων για να αισθανθούμε το στομάχι μας. Η παύση αυτή θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε αν είμαστε ακόμα πεινασμένοι, πλήρεις ή αν έχουμε αρχίσει να υπερβαίνουμε τα συνήθη όριά μας.

Βάλτε το γλυκό σε άλλη ώρα

Αν αγαπάτε τα γλυκά σαφώς και θα τα απολαύσετε κατά την διάρκεια των γιορτών. Όμως μια καλή πρακτική για αποφυγή αποθήκευσης λίπους είναι να μην φάτε το γλυκό αμέσως μετά από το γιορτινό γεύμα όταν το σώμα έχει ήδη πάρει αρκετές θερμίδες από το φαγητό. Αντίθετα, πιείτε ένα καφέ, αφήστε κάποιες ώρες να περάσουν και φάτε το στην θέση του επόμενου γεύματος μαζί με ένα φρούτο. Το φρούτο θα σας χορτάσει μερικώς έτσι ώστε να φάτε μικρότερη ποσότητα γλυκού και θα καθυστερήσει την απορρόφηση των απλών σακχάρων προκαλώντας μια πιο ήπια άνοδο του σακχάρου στο αίμα.

Προσοχή στις υγρές θερμίδες και το αλκοόλ

Οι θερμίδες που κερδίζονται από τα αλκοολούχα ποτά, τα αναψυκτικά και τα ροφήματα μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικές. Ως προς το αλκοόλ, μια καλή τακτική είναι να το αραιώσετε με ανθρακούχο νερό, ώστε να καταναλώσετε τελικά την μισή ποσότητα ανά μονάδα χρόνου έτσι ώστε μέχρι το τέλος της βραδιάς να έχετε πιει λιγότερη ποσότητα απ’ότι συνήθως. Αν πίνετε αναψυκτικά προτιμήστε τα light, γιατί, αν και δεν αποτελούν την καλύτερη λύση, σίγουρα θα σας γλιτώσουν από μεγάλη ποσότητα ζάχαρης. Πάντα βέβαια η καλύτερη επιλογή είναι το ανθρακούχο νερό με μία φέτα λεμόνι, ρόφημα  που ενυδατώνει χωρίς να επιβαρύνει με θερμίδες και αλκοόλ.

Κάντε άσκηση

Η περίοδος των εορτών  αποτελεί μια καλή ευκαιρία για άσκηση μιας και στους περισσότερους υπάρχει λίγο περισσότερος ελεύθερος χρόνος. Η τακτική γυμναστική ανεβάζει τις καύσεις και μας καταναλώνει μέρος των θερμίδων που έχουμε φάει. Αν είστε αρχάριος στοχεύστε σε ένα μισάωρο καθημερινό περπάτημα, ενώ αν είστε πιο εξοικειωμένος επιλέξτε ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης όλου του σώματος 2 φορές την εβδομάδα, παράλληλα με αερόβια άσκηση άλλες 2-3 φορές την εβδομάδα.

Χαλαρώστε και περάστε καλά

Οι γιορτές των Χριστουγέννων είναι η ιδανική περίοδος για να γεμίσετε τις μπαταρίες σας, να χαλαρώσετε και να ξεκουραστείτε. Φροντίστε το σώμα σας, τραφείτε υγιεινά, κοιμηθείτε λίγο παραπάνω, δείτε αγαπημένους φίλους και συγγενείς και περάστε καλά. Η αναζωογόνηση αυτή είναι απαραίτητη για την ψυχική και τη σωματική υγεία καθώς προσφέρει την αναγκαία ενέργεια για την περαιτέρω αναζήτηση και διεκδίκηση των στόχων μας.

Καλές γιορτές με υγεία και ευτυχία!

Το άρθρο έγραψε η Ζακχαίου Κυριακή Διατροφολόγος – Βιοχημικός Google +.

 

Leave A Response