Επαναφορά στην διατροφή μετά τις γιορτές

Επαναφορά στην διατροφή μετά τις γιορτές: “το γοργόν και χάριν έχει”

Η “εορταστική υπερφαγία” είναι κάτι συνηθισμένο στην Ελληνική κουλτούρα. Γλυκά, λιπαρό κρέας, τροφές με πολλές θερμίδες, αλκοόλ, ακατάσχετο τσιμπολόγημα και πλουσιοπάροχα τραπέζια, μας αφήνουν “κατόπιν εορτής” με ένα εμφανές πρήξιμο. Πρήξιμο, που οφείλεται σε αύξηση λίπους, γλυκογόνου, και κατακράτηση υγρών, συνοδευμένα από πεσμένη διάθεση, χαμηλή ενεργητικότητα, κούραση, και πολύ συχνά από αυξημένα τριγλυκερίδια, χοληστερίνη και σάκχαρο.  Αυτό σημαίνει ότι ήρθε η ώρα για ολική επαναφορά στην διατροφή μετά τις γιορτές και σ’αυτές τις περιπτώσεις “το γοργόν και χάριν έχει”.

Το πρώτο εμπόδιο που θα αντιμετωπίσετε σ’αυτή την επαναφορά είναι όλα τα εναπομείναντα προκλητικά γλυκά των γιορτών. Κουραμπιέδες, μελομακάρονα, δίπλες και φυσικά Βασιλόπιτα παραμένουν στον πάγκο της κουζίνας θυμίζοντάς σας την ύπαρξή τους κάθε φορά που περνάτε από δίπλα. Ο καλύτερος και πιο άμεσος τρόπος αντιμετώπισης είναι η μαζική τους τοποθέτηση στον κάλαθο των αχρήστων – ή η ευγενική χορηγία τους σε κάποιον που τα έχει ανάγκη. Όσο τα κρατάτε, τόσο καθυστερείτε την επανένταξή σας και τόσο παγιώνετε τις βλαβερές διατροφικές συνήθειες που με πολύ κόπο έχετε απαρνηθεί και αποβάλει από την καθημερινότητά σας.

Το δεύτερο βήμα είναι ο εφοδιασμός με υγιεινά τρόφιμα, όπως φρούτα και λαχανικά, άπαχα γαλακτοκομικά, δημητριακά ολικής άλεσης, ψάρια, (αλήθεια φάγαμε καθόλου ψάρι μέσα στις γιορτές;), και άπαχα κρεατικά όπως πουλερικά και κουνέλι. Τα χρειάζεστε για να αρχίσετε πάλι να καταναλώνετε τροφές με υψηλή θρεπτική αξία κάθε φορά που πεινάτε αποφεύγοντας την εύκολη λύση της κατανάλωσης κάποιου λιπαρού τρόφιμου.

Αποφύγετε τις εξπρές δίαιτες ή τις δίαιτες αποτοξίνωσης. Η γρήγορη απώλεια βάρους που επιτυγχάνεται με τέτοιου είδους τακτικές οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε προσωρινή απώλεια υγρών, μυικού ιστού και γλυκογόνου. Αυτή η απότομη απώλεια συνήθως αποκαθιστάται μέσα σε λίγες μέρες μετά την επιστροφή μας στην συνηθισμένη διατροφή. Είναι πολύ πιο ευεργετικό ένα μακροπρόθεσμο ισορροπημένο διατροφικό πρόγραμμα το οποίο θα είναι επιτεύξιμο και θα αποτελέσει μια μόνιμη αλλαγή τρόπου ζωής.

Ενυδατωθείτε! Κατά την διάρκεια των περιόδων που βγαίνουμε από το συνηθισμένο πλάνο διατροφής και ρουτίνας συνήθως ξεχνάμε να πίνουμε νερό. Αυτό δημιουργεί μία ήπια αφυδάτωση που πολλές φορές οδηγεί στην κατανάλωση υγρών πλούσιων σε θερμίδες, όπως τα αναψυκτικά και οι χυμοί με ζάχαρη. Μία καλή τακτική για επαρκή κατανάλωση νερού , (διαβάστε εδώ πόσο νερό πρέπει να πίνουμε), είναι να πίνετε 1,5-2 ποτήρια νερό μεταξύ των γευμάτων. Μ’αυτόν τον τρόπο, αν καταναλώνετε 5 γεύματα την ημέρα, θα καταφέρετε να πιείτε 8-10 ποτήρια νερό. Επίσης, μπορείτε να προσθέσετε ζεστά ροφήματα όπως η λουίζα, το φασκόμηλο, το τσάι βουνού και το πράσινο τσάι, τα οποία ενυδατώνουν και προσφέρουν ευεργετικές ουσίες στον οργανισμό, με την προϋπόθεση να μην τους προσθέτετε γλυκαντικές ύλες.

Αποτοξινωθείτε από το αλκοόλ. Η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα επιβαρυντική αφού χαρίζει 7 θερμίδες το γραμμάριο, αυξάνοντας την ημερήσια θερμιδική πρόσληψη κατά τουλάχιστον 100 θερμίδες. Επιπλέον, έχει την τάση να ανοίγει την όρεξη, δημιουργώντας την ανάγκη για κατανάλωση αλμυρών και υψηλά θερμιδικών σνακς.  Αντικαταστήστε το αλκοόλ με ανθρακούχο νερό, σόδα με λεμόνι ή αναψυκτικό χωρίς ζάχαρη.

Ξαναβρείτε τη φόρμα σας. Η επαναφορά της τακτικής άσκησης στην καθημερινότητα είναι ο μεγαλύτερος σύμμαχος στην αποβολή των εορταστικών κιλών. Ξεκινήστε σήμερα κιόλας ένα πλάνο ήπιας αλλά τακτικής άσκησης η οποία θα σας ανεβάσει την διάθεση, θα σας βοηθήσει να κάψετε θερμίδες αλλά και να σας θυμίσει την ωραία αίσθηση του να συνδυάζει κανείς άσκηση και διατροφή!

Επιστρέψτε στο συνηθισμένο ωράριο ύπνου. Τα επαναλαμβανόμενα ξενύχτια έχουν την τάση να διαταράσσουν το συνηθισμένο πρόγραμμα ύπνου και αφύπνισης κάτι που προκαλεί ορμονική ανισορροπία, πεσμένο ανοσοποιητικό, κακή διάθεση και αυξημένη όρεξη για φαγητό. Επιστρέφοντας στο συνηθισμένο σας ωράριο θα διαπιστώσετε ότι η διατροφή και η άσκηση θα ενταχθούν αβίαστα στην καθημερινότητά σας δημιουργώντας μια αύρα ισορροπίας και ευεξίας.

Με δυο λόγια

– Απομακρύνετε όλα τα απομεινάρια παχυντικών τροφών και εφοδιαστείτε με υγιεινά τρόφιμα τα οποία θα αποτελέσουν την βάση της διατροφής σας

– Επενδύστε σε ένα μακροχρόνιο ισορροπημένο διατροφικό πλάνο και όχι σε μια δίαιτα εξπρές που θα σας οδηγήσει σε προσωρινή απώλεια κιλών που οφείλεται σε αποβολή υγρών και μυικού ιστού

– Δώστε βάση στην ενυδάτωση του οργανισμού καταναλώνοντας νερό και αφεψήματα χωρίς ζάχαρη και αποβάλλετε το αλκοόλ από την καθημερινότητά σας

– Ένα πλάνο ήπιας αλλά τακτικής άσκησης θα σας ανεβάσει την διάθεση, θα σας βοηθήσει να κάψετε θερμίδες αλλά και θα σας θυμίσει την ωραία αίσθηση του να συνδυάζει κανείς άσκηση και διατροφή

– Η επιστροφή στο συνηθισμένο ωράριο ύπνου θα σας βοηθήσει να επαναφέρετε την ορμονική σας ισορροπία, θα βελτιώσει την λειτουργία του ανοσοποιητικού, θα σας ανεβάσει την διάθεση και θα σας μειώσει την όρεξη για φαγητό.

Το άρθρο έγραψε η Ζακχαίου Κυριακή Διατροφολόγος – Βιοχημικός Google +.

Leave A Response